Przedmioty artystyczne

  • Na zajęciach artystycznych pracujemy metodą projektu artystycznego, który rozwija oryginalność, pomysłowość i zdolność komunikacji w zespole. Środkiem wyrazu i sposobem osiągania celów są różnorodne działania artystyczne stymulujące zmysły, budzące emocje i przeżycia. Doświadczanie siebie poprzez sztukę i czynny w niej udział motywuje do działania i poznawania świata. Nauczyciel tworzy zarys projektu, propozycję tematów i technik, a jego kształt ostateczny zależy od uczennic.

    ETNOTOUR

    Zajęcia Etnotour składały się z kilku projektów o tematyce etnograficznej. Były połączeniem zajęć muzycznych i plastycznych. Uczennice współpracowały w małych grupach.

    1. Projekt INDONEZJA – inspirowany batikiem i teatrem cieni.

    Uczennice wykonały lalki oraz przygotowały scenariusz przedstawienia i jego filmową dokumentację. Tematem przewodnim były bajki i baśnie, w tym m.in. fragment Romea i Julii.

    Każda grupa wykonała też batik wg własnego projektu. Batik jest pracochłonną techniką. Gra barwnych pól w połączeniu z wyraźnym woskowym rysunkiem dają niezwykły efekt. Pod światło przypominają witraże.

    2. Projekt MAORYSI – Inspirowany tatuażami maoryskimi

    Dziewczęta wykonywały prace w technice mozaiki. Powstało kilka prac przestrzennych, wykonanych w formie masek, oraz jedna monumentalna mozaika. Wszystkie mozaiki utrzymane są w odcieniach bieli, czerwieni i czerni (kolorystyka flagi maoryskiej).

    3. Projekt AZULEJOS – inspirowany portugalskimi azulejos

    W ramach projektu uczennice wykonywały dwie prace:

    • „Projekt kafla”: dziewczęta same odlewały kafelek z gipsu ceramicznego, potem malowały akwarelą lub farbą olejną.
    • „Inspiracje azulejos”- to prace w technice mieszanej, rzeźby, płaskorzeźby, instalacje.

    Owocem tych twórczych zmagań były, m.in. gipsowa rzeźba przedstawiająca model sukni naturalnej wielkości i flaga portugalska złożona z malowanych w misterne wzory tenisówek oraz obraz z malowanych talerzy, łabędź o wzorzystych skrzydłach zrobionych z odlewów ludzkich dłoni.

    4. Projekt IDOLE – inspirowany tzw. Idolami Cykladzkimi

    Uczennice wykonały rzeźby przedstawiające figury zwierząt.

    5. Projekt ABORYGENI – inspirowany sztuką Aborygenów

    Inspirując się malarstwem na korze eukaliptusa uczennice tworzyły drzeworyty, woskoryty, mozaiki z darów natury. Stworzyły również dzieła inspirowane aborygeńskim malarstwem kropkowym:

    6. Projekt chór – inspirowany muzyką różnych zakątków świata.

    Uczennice opanowały różnorodny repertuar: m.in. 4 głosowy utwór Tula Baba pochodzącym z terenów Indonezji, 3 głosowy japoński kanon Nang som du oraz afrykańską pieśń Baba Yetu w języku suahili. Dodatkowo młode adeptki sztuki wokalnej opanowały pieśni nurtu gospel oraz muzyki jazzowej i rozrywkowej. Ponadto zapoznały się z budową aparatu wokalnego i prawidłową fonacją dźwięku co dało im możliwość swobodnego poruszania się w różnorodnych estetykach wokalnych.

    Jako zwieńczenie projektu uczennice przygotowały koncert z okazji Dnia Mamy oraz wraz z koleżankami z innych poziomów wykonały utwór na zakończenie roku.

    Inne działania artystyczne:

    • własnoręcznie szyte stroje baletowe do przedstawienia „Kopciuszek”
    • projektowanie i tworzenie scenografii do przedstawień i uroczystości
    • wystawy prac artystycznych
    • konkursy plastyczne i muzyczne