Szkoła STRUMIENIE realizuje wyjątkowy w Polsce model tutoringu rodzinnego, który polega na wspieraniu i pobudzaniu zaangażowania rodziców w wychowanie swoich dzieci. Utwierdza rodziców w przekonaniu o ich ogromnych możliwościach wychowawczych oraz wskazuje im okazje i sposoby oddziaływania na dzieci w ich własnym środowisku i rodzinie. To zadanie jest pierwszoplanowym celem nauczycieli.zkoła STRUMIENIE realizuje wyjątkowy w Polsce model tutoringu rodzinnego.
Tutoring rodzinny to wspieranie i pobudzanie zaangażowania rodziców w wychowanie swoich dzieci. To zadanie jest pierwszoplanowym celem nauczycieli: dawanie pewności rodzicom co do ich ogromnych możliwości wychowawczych oraz wskazywanie im okazji i sposobów oddziaływania wychowawczego na dzieci w ich własnym środowisku i rodzinie.
Wyjątkowość tutoringu realizowanego w naszych szkołach polega na tym, że merytoryczne wsparcie udzielane jest nie tylko samym uczennicom (jak to ma miejsce w przypadku tutoringu rozwojowego czy wychowawczego), ale również rodzicom.
Celem współpracy rodziców z tutorami jest integralny rozwój dziecka: wychowanie rozumu, woli, uczuć zgodnie z personalną wizją osoby opartą na chrześcijańskich wartościach. W STRUMIENICH edukacja rozumiana jest klasycznie – jako kształcenie i wychowanie. Szczególną uwagę przywiązujemy do tego, żeby wspierać autorytet rodziców u dzieci.
Unikalność tutoringu realizowanego w STRUMIENIACH
Tutoring w naszych szkołach różni się od rozpowszechnionego rozumienia tego słowa jako wspieranie indywidualnych talentów i predyspozycji. Zależy nam raczej na budowaniu fundamentów pod przyszły rozwój talentów. W przyszłości same uzdolnienia nie przyniosą dziecku szczęścia i poczucia sukcesu, jeśli nie będzie ono nauczone np. wytrwałości.
Staramy się z uczennicami ćwiczyć wolę, nawyki; budować zręby mocnej, harmonijnej osobowości, umiejącej panować nad sobą, nie załamującej się w obliczu pierwszych porażek. Na tak przygotowanym gruncie mogą potem wzrastać w sposób uporządkowany indywidualne talenty.
TUTORZY
Opiekunowie to nauczyciele, którzy w ramach swojej pracy podejmują się zadania wspierania rodziny w wychowaniu dzieci. Oznacza to indywidualne ukierunkowanie: systematyczne, osobiste rozmowy opiekuna z uczennicą lub uczennicami będącymi członkami danej rodziny, a także cykliczne spotkania z rodzicami – najważniejszymi wychowawcami każdej uczennicy.
Zadaniem opiekuna jest pomoc rodzicom i samej uczennicy w przygotowaniu osobistego planu edukacyjnego, w którym jest miejsce na rozwój cnót i nawyków, rozwijanie postaw prospołecznych, rozwój talentów etc. przy zachowaniu jedności kryteriów i działań wychowawczych rodziny i szkoły.
KSZTAŁCENIE TUTORÓW
Nauczyciele, którzy pełnią funkcję opiekuna w naszej szkole, uczestniczą w systematycznych szkoleniach wewnętrznych oraz zewnętrznych, żeby nabyć i poszerzyć kompetencje związane z pracą opiekuna. W STRUMIENIACH funkcjonuje również system peer tutoringu oraz best practise – najbardziej doświadczeni opiekunowie dzielą się swoją wiedzą z młodszymi stażem opiekunami.
Przedstawiciele STRUMIENI biorą udział w konferencjach – polskich i międzynarodowych, dzielą się doświadczeniem z nauczycielami z innych szkół.
NAUCZYCIELE STRUMIENI O TUTORINGU
Jak dostrzegać w każdej uczennicy pozytywne strony? Jak być nauczycielem i tutorem, który wspiera?
Tutoring to „serce” naszej szkoły. To też wyzwanie, by wciąż na nowo odnajdywać pomysły, inspiracje oraz postawy, które pozwalają na mądre towarzyszenie naszym uczennicom i ich Rodzinom w wyzwaniach edukacyjnych i wychowawczych każdego dnia.
Cyklicznie nauczycielki spotykają się po zakończeniu lekcji, na warsztaty czy wykłady w ramach tak zwanych best practice – dzielenia się dobrymi praktykami w naszej szkolnej społeczności.
Ostatnie ze spotkań poprowadziła pani Dagmara Żołek – wychowawca klasy 5a i nauczycielka wychowania fizycznego. Spotkanie dotyczyło motywacji pozytywnej. Było konkretnie, optymistycznie i zabawnie.
Wykaz wybranych publikacji dotyczących tutoringu z artykułami naszych nauczycieli: