Tutoring

  • Szkoła STRUMIENIE realizuje wyjątkowy w Polsce model tutoringu rodzinnego, który polega na wspieraniu i pobudzaniu zaangażowania rodziców w wychowanie swoich dzieci. Utwierdza rodziców w przekonaniu o ich ogromnych możliwościach wychowawczych oraz wskazuje im okazje i sposoby oddziaływania na dzieci w ich własnym środowisku i rodzinie. To zadanie jest pierwszoplanowym celem nauczycieli.zkoła STRUMIENIE realizuje wyjątkowy w Polsce model tutoringu rodzinnego.

    Tutoring rodzinny to wspieranie i pobudzanie zaangażowania rodziców w wychowanie swoich dzieci. To zadanie jest pierwszoplanowym celem nauczycieli: dawanie pewności rodzicom co do ich ogromnych możliwości wychowawczych oraz wskazywanie im okazji i sposobów oddziaływania wychowawczego na dzieci w ich własnym środowisku i rodzinie.

    Wyjątkowość tutoringu realizowanego w naszych szkołach polega na tym, że merytoryczne wsparcie udzielane jest nie tylko samym uczennicom (jak to ma miejsce w przypadku tutoringu rozwojowego czy wychowawczego), ale również rodzicom.

    Celem współpracy rodziców z tutorami jest integralny rozwój dziecka: wychowanie rozumu, woli, uczuć zgodnie z personalną wizją osoby opartą na chrześcijańskich wartościach. W STRUMIENICH edukacja rozumiana jest klasycznie – jako kształcenie i wychowanie. Szczególną uwagę przywiązujemy do tego, żeby wspierać autorytet rodziców u dzieci.

    Unikalność tutoringu realizowanego w STRUMIENIACH

    Tutoring w naszych szkołach różni się od rozpowszechnionego rozumienia tego słowa jako wspieranie indywidualnych talentów i predyspozycji. Zależy nam raczej na budowaniu fundamentów pod przyszły rozwój talentów. W przyszłości same uzdolnienia nie przyniosą dziecku szczęścia i poczucia sukcesu, jeśli nie będzie ono nauczone np. wytrwałości.
    Staramy się z uczennicami ćwiczyć wolę, nawyki; budować zręby mocnej, harmonijnej osobowości, umiejącej panować nad sobą, nie załamującej się w obliczu pierwszych porażek. Na tak przygotowanym gruncie mogą potem wzrastać w sposób uporządkowany indywidualne talenty.

    LINK – Zapraszamy do lektury wywiadu z p. Anną Wardak na temat założeń tutoringu rodzinnego

    TUTORZY

    Opiekunowie to nauczyciele, którzy w ramach swojej pracy podejmują się zadania wspierania rodziny w wychowaniu dzieci. Oznacza to indywidualne ukierunkowanie: systematyczne, osobiste rozmowy opiekuna z uczennicą lub uczennicami będącymi członkami danej rodziny, a także cykliczne spotkania z rodzicami – najważniejszymi wychowawcami każdej uczennicy.

    Zadaniem opiekuna jest pomoc rodzicom i samej uczennicy w przygotowaniu osobistego planu edukacyjnego, w którym jest miejsce na rozwój cnót i nawyków, rozwijanie postaw prospołecznych, rozwój talentów etc. przy zachowaniu jedności kryteriów i działań wychowawczych rodziny i szkoły.

    KSZTAŁCENIE TUTORÓW

    Nauczyciele, którzy pełnią funkcję opiekuna w naszej szkole, uczestniczą w systematycznych szkoleniach wewnętrznych oraz zewnętrznych, żeby nabyć i poszerzyć kompetencje związane z pracą opiekuna. W STRUMIENIACH funkcjonuje również system peer tutoringu oraz best practise – najbardziej doświadczeni opiekunowie dzielą się swoją wiedzą z młodszymi stażem opiekunami.

    Przedstawiciele STRUMIENI biorą udział w konferencjach – polskich i międzynarodowych, dzielą się doświadczeniem z nauczycielami z innych szkół.

    Wykaz wybranych publikacji dotyczących tutoringu z artykułami naszych nauczycieli:

    • Wokół udanych inicjatyw edukacyjnych, pod red. B.Przyborowskiej i A.Nalaskowskiego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012
    • Praktyka edukacji zróżnicowanej w Polsce. Doświadczenia szkół Stowarzyszenia STERNIK. Praca zbiorowa pod redakcją K.Szymali i S.Kowala, Fundacja EASSE Polska, Warszawa 2011
    • Sukces w edukacji. Personalizacja nauczania, red. M.Skibińska, Fundacja EASSE Polska, Warszawa 2011

    Wykaz wybranych konferencji dotyczących tutoringu, w którym wzięli udział przedstawiciele naszych szkół:

    • 2011 III Międzynarodowy Kongres Edukacji Zróżnicowanej. Sukces w edukacji. Personalizacja nauczania, Fundacja EASSE Polska, Warszawa
    • 2012 Po co szkoła? Czyja szkoła? Jaka szkoła? Problemy współczesnej edukacji. Konferencja zorganizowana przez Dolnośląską Szkołę Wyższą przy współudziale Urzędu Miejskiego we Wrocławiu
    • 2014 Ogólnopolski Kongres Tutoringu, Organizator: Collegium Wratislaviense Warszawa

     

    NAUCZYCIELE STRUMIENI O TUTORINGU

    Jak dostrzegać w każdej uczennicy pozytywne strony? Jak być nauczycielem i tutorem, który wspiera?

    Tutoring to „serce” naszej szkoły. To też wyzwanie, by wciąż na nowo odnajdywać pomysły, inspiracje oraz postawy, które pozwalają na mądre towarzyszenie naszym uczennicom i ich Rodzinom w wyzwaniach edukacyjnych i wychowawczych każdego dnia.

    Cyklicznie nauczycielki spotykają się po zakończeniu lekcji, na warsztaty czy wykłady w ramach tak zwanych best practice – dzielenia się dobrymi praktykami w naszej szkolnej społeczności.

    Ostatnie ze spotkań poprowadziła pani Dagmara Żołek – wychowawca klasy 5a i nauczycielka wychowania fizycznego. Spotkanie dotyczyło motywacji pozytywnej. Było konkretnie, optymistycznie i zabawnie.