DZIEŃ JĘZYKA POLSKIEGO!

DZIEŃ JĘZYKA POLSKIEGO!
  • Autor: Szkoła STRUMIENIE
  • 20 marca 2020
  • brak komentarzy

DZIEŃ JĘZYKA POLSKIEGO!

11 marca nasza szkolna społeczność świętowała DZIEŃ JĘZYKA POLSKIEGO. Co roku uczennice i nasze panie polonistki przygotowują z tej okazji quizy, konkursy, gry terenowe, ciekawe spotkania – dla każdej grupy wiekowej inne wyzwania! Wszystko, by „uhonorować” tak ważną część naszej narodowej tożsamości, jaką jest język polski!

Przestrzeń literacka

W tym roku tematem Dnia Języka Polskiego była PRZESTRZEŃ LITERACKA. Na szkolnym holu pojawiły się zatem rekwizyty i elementy przestrzeni znane z lektur. By rozwiązać zadania gry terenowej, dziewczyny musiały na przykład schronić się w gościnnym baobabie “Kraków” znanym z powieści Sienkiewicza lub przez tajemne drzwi szafy dostać się do Narnii. W ramach zadań należało rozpoznać cytaty ze znanych lektur, znaleźć środki stylistyczne, napisać krótkie formy wypowiedzi, a także rozwiązać zadania gramatyczne i ortograficzne – wszystkie związane z miejscami znanymi z literatury. Klasy 4 oraz 7 i 8 brały udział w quizach sprawdzających ich wiedzę z języka polskiego.

Wykład maturzystki

Nasza licealistka Alicja Dynowska wygłosiła wykład poświęcony teoretycznemu ujęciu przestrzeni literackiej. Maturzystka mówiła m.in. o funkcjach czasoprzestrzeni czy o pojęciu geopoetyki. Zaprezentowała kategorię miejsc mitycznych, fantastycznych i realistycznych, a ilustrowała je znanymi powieściami Tolkiena czy Jane Austen. Pokazywała także, jak przestrzeń i czas zmieniają się w przekładach intersemiotycznych, a więc nie zabrakło omówienia rzeźb, obrazów czy fragmentów filmów.

Spotkanie z gościem

Punktem kulminacyjnym było spotkanie z Gniewomirem Knapskim, podróżnikiem, autorem bloga „Odkrywać, by żyć”, który opowiadał o swojej pasji podróżowania i opisywania swoich przeżyć w formie internetowego pamiętnika, czyli bloga. Nasz gość opowiadając o swoich podróżach po Gruzji czy Iranie, zachęcał dziewczyny tego wspaniałego sposobu poznawania świata, innych ludzi kultur i tradycji. Pokazywał również, dlaczego warto o tych przeżyciach pisać i mówić!

To był bardzo udany dzień z ojczystym językiem i literaturą!

Wszystkie klasy bardzo zaangażowały się w nasz projekt literacko – plastyczny. Wraz z nauczycielką plastyki uczennice wizualizowały przestrzeń poznanych lektur:

  • klasy czwarte – stworzyły Narnię
  • klasy trzecie – wykonały śnieżynki
  • klasy piąte – odtworzyły kącik różany z lektury „Tajemniczy ogród”, a cudnymi detalami ubarwiły go klasy 2 i 1 (kl. 2a zrobiła ptaszki, 2b – ważki, kl. 1a motylki i kwiaty, a 1b motylki)
  • Baobab z powieści „W pustyni i w puszczy” i afrykańskie zwierzęta wykonały kl. 6

Bardzo wszystkim dziękujemy!

Education
  • Adres

    „STRUMIENIE” Szkoła Podstawowa, Gimnazjum, Liceum Ogólnokształcące Stowarzyszenia STERNIK

    Sternik